Varför är det egentligen viktigt att ha en karriärsida? Och hur skapar man en attraktiv och samtidigt äkta bild av hur det är att faktiskt arbeta i en verksamhet?
Genom att marknadsföra sig själva på ett tydligt, trovärdigt och äkta sätt kan företag stärka sitt employer brand och bli en attraktiv arbetsgivare för sin målgrupp. Därför ger vi i denna artikel flera värdefulla tips på vad en bra karriärsida bör innehålla.
Karriärsidan är till för att jobbsökande, samarbetspartners, konsulter och studenter ska kunna ges en inblick i hur det är att arbeta hos en specifik arbetsgivare. Sidan bör därför ge svar på frågor om verksamheten, karriärvägar, kultur och värderingar.
Karriärsidan kan hjälpa en person att ta ett beslut om att ”Ja, detta är en intressant arbetsplats för mig”, vilket kanske till och med kan leda till en spontanansökan. En bra karriärsida ska också få nuvarande medarbetare känna igen sig i den beskrivningen som ges. Den ska få dem att med stolthet känna att ”Det här är min arbetsbetsplats – kom och jobba med mig!”.
Statistik från Linkedin visar på betydelsen av karriärsidor: