MENY

Telefon:
+46 76 831 77 64


E-post:

Employer branding på sociala medier

Employer Branding kan beskrivas som metoden att påverka hur andra människor, nuvarande, framtida och tidigare anställda upplever ditt arbetsgivarvarumärke. Din organisations arbetsgivarvarumärke lyckas bäst om det samverkar med varumärkesstrategin. Sociala medier är ett verktyg för att stärka ditt arbetsgivarvarumärke. Här ser du några av våra bästa tips.

Olika kanaler

Det finns många olika kanaler att använda vad gäller sociala medier, såsom Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Tik Tok och Youtube. Vilka kanaler just du och din organisation väljer att använda är helt upp till dig men ska givetvis baseras på vilket arbetsgivarvarumärke din organisation vill utstråla. En tumregel kan dock vara att åtminstone ha en LinkedIn och en Instagram där det uppdateras kontinuerligt. Olika kanaler kan utstråla olika saker, t.ex.

  • LinkedIn: Kan användas som plattform för att nätverka på ett proffsigt och formellt sätt. Glöm dock inte att innehållet ska vara tydligt, äkta och trovärdigt.
  • Instagram är en kanal som i regel brukar vara mer avslappnad än andra. Instagram är en möjlighet att visa kärnan i din organisation på ett genuint sätt.


Content

Content syftar till det innehåll som du har på dina sociala medier. Ditt content kan vara avgörande för hur andra uppfattar dig som arbetsgivare och därför är det värdefullt att tänka ett extra varv på vilket content som du har på dina sociala medier. När du funderar över ditt content kan du utgå från dessa punkter:

  • Vilken målgrupp vill jag nå ut till? Oavsett målgrupp är det viktigt att innehållet är tydligt, äkta och trovärdigt.
  • Hur kan jag interagera med mina följare? Ditt content blir som bäst där du öppnar för interaktion med dina följare.
  • Hur kan jag skapa variation i flödet? En balans mellan bilder, videos och storytelling där människan i organisationen står i fokus är optimalt.

4 snabba tips!

  1. Tänk inifrån och ut. Använd sociala medier för att skapa ett tydligt, äkta och trovärdigt arbetsgivarvarumärke.
  2. Använd sociala medier för att attrahera de bästa talangerna.
    Ett starkt arbetsgivarvarumärke ska inte locka alla men rätt personer till din organisation..
  3. Uppdatera ofta men hållbart. Finn en bra balans, för många inlägg och storys kan få dina följare att tröttna, medan för få inlägg gör att du försvinner i dina följares flöden.
  4. Planera för dina sociala medier. Ett schema för dina aktiviteter kan underlätta så att du kommer ihåg att uppdatera på ett varierat sätt.


Ta del av vår input på hur ditt företag kan arbeta med employer branding på sociala medier.

Hör av dig om du vill bolla några idéer – vi hjälper gärna till!

/FAB HR-teamet