Kan jag få tips på hur en bra LinkedIn-profil ser ut? Hur jag ska använda LinkedIn när jag nätverkar och söker jobb?

Dessa frågor får vi ganska ofta från både studenter och erfarna företagsledare och det är inte svårt att googla på tips från etablerade rekryteringsföretag men självklart kan vi göra en sammanställning på våra bästa tips.

LinkedIn-profilen kan numera ses som både ditt CV, visitkort och professionella facebook/twitter samlat på en plattform. Vill du nätverka, söka jobb, omvärldsbevaka eller dela med dig av spännande nyheter och artiklar eller sprida ditt företag eller personliga varumärke har LinkedIn blivit en självklar plattform.

Här kommer tips utifrån vad en ”basic profil” ska innehålla, hur du tar fram en komplett profil och hur du kan använda LinkedIn på ett bra sätt och lite extra tips för dig som söker jobb.

webb_fotograf_satu_B0015783

Basic profil

  • Profilbild – som motsvarar ditt professionella jag. Statistik från LinkedIn visar att en profil med foto har 21 gånger större chans att bli sedd än en profil utan foto.
  • Titel/rubrik – Se rubriken som ett enkelt sätt att kortfattat tydliggöra din nuvarande situation/yrke och vad du söker för möjligheter eller nätverk. T.ex. HR-student vid LIU söker HR-jobb från juni 2021 eller Hållbarhetsfantast söker samarbetspartners.
  • Tidigare erfarenheter och utbildning – Lägg in de relevanta positioner du har haft genom åren och utbildningar likt ditt CV. Ta med titel, ansvarsområden och företag alternativt uppdrag och förening eller motsvarande. Se även till att koppla ihop arbetsgivarna eller skolan med deras egna Linkedin-sidor.

Komplett profil och användning

Sammanfatta – Använd OM-avsnittet för att kortfattat sammanfatta ditt personliga varumärke, din kompetens och förmedla vad du vill få ut med LinkedIn. Det kan gälla jobbsökande, nätverkande, försäljningsnyttan, kunskapsspridning, erfarenhetsutbyte osv. Det ska helt enkelt förenkla och tydliggöra för andra att förstå din profil.

Kompetenser och intyg – Genom att addera relevanta kompetenser som lyfter din profil kan du få intyg av kollegor, kunder och samarbetspartner för att bli mer trovärdig. Söker du jobb blir du även mer sökbar för rekryterare.

Rekommendationer – Be om en rekommendation från en kollega, kund, chef eller motsvarande för att få en personlig och stärkande kommentar om din profil.

Bakgrundsbild – Uppdatera din profil med en bakgrundbild som stärker ditt budskap, profession eller intressen. Använder du LinkedIn för representation eller liknande kan en företagslogga/bild vara bra. Stäm av med företagets HR-avdelning eller marknadsavdelning om du är osäker.

Nätverka Lägg till kända kontakter från ditt professionella nätverk t.ex. kollegor, kunder, leverantörer, studiekamrater och samarbetspartners. Vill du vara en aktiv LinkedIn-nätverkare eller har en social yrkesroll brukar 500 + kontakter vara en bra utgångspunkt.

Följ eller kontakta företag och/eller personer som fokuserar på dina kompetens- eller intresseområden. Knyt spännande kontakter, ta del av nyheter och ta kontakt genom att skriva ett meddelande direkt till någon du är nyfiken att inleda en dialog med.

Var aktiv Lägg upp statusuppdateringar, dela artiklar, marknadsför ditt företagserbjudande eller sprid nyheter som är intressant för ditt nätverk att ta del av. Tagga gärna berörda personer eller företag för att nå ut till ett större nätverk. Kom ihåg att stärka ditt budskap med en passande bild eller länk till en hemsida/artikel.

Gilla, kommentera och dela andras inlägg. Du visar då på engagemang och närvaro samtidigt som du blir mer synlig i andras flöden.

 

Söker du jobb?

Låt rekryterare veta att du är öppen för nya möjligheter – Gå in på din profil och klicka på ”Öppen för” och sedan välj ”Hitta nytt jobb” och följ därefter instruktionerna om vad för typ av jobb du är ute efter så kommer rekryterna idag att kunna hitta dig enklare.  Det är alltså endast rekryterare med särskilt betalkonto som ser om du söker jobb. Detta är vanligt bland rekrytering- eller bemanningsföretag, HR-avdelningar på större företag med behov av specialistkompetens som kan ha investerat i dessa konton.

Använd nyckelord – Upprepa nyckelord som t.ex. kompetens, arbetsuppgift, stad eller yrkestitel minst tre gånger i din profil, så blir du lättare att hitta för rätt arbetsgivare och rekryterare då nyckelorden omvandlas till sökord. Specialister in search kan liknas som skickliga programmerare som skriver mellan 100 – 500 sökord varvat med AND OR. Ibland skrivs det till och med medvetet felstavade ord på både svenska och engelska för att hitta rätt profiler.

Spara tid och använd din LinkedIn-profil som CV – Söker du ett jobb kan antigen dela din LinkedIn-profil som en länk i din ansökan eller i ett mejl till en rekryteringsansvarig alternativ ladda ner din profil i en pdf genom att klicka på ”Mer…” i din profil.

Hoppas dessa tips var värdefulla för dig eller dina vänner.

Hör av dig om du har fler bra tips du vill dela eller om du vill bolla något specifikt.

Önskar Karin med FAB HR-teamet

Mer inspiration

Att skapa en karriärsida

HR för HR!