MENY

Telefon:
+46 76 831 77 64


E-post:

Har du koll på de nya arbetsmiljöföreskrifterna?

Från den 1 januari 2025 har Arbetsmiljöverket en ny struktur för föreskrifter och allmänna råd kring arbetsmiljö. Har du koll på dem? 


Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS) är regler och riktlinjer som har tagits fram för att säkerställa en säker och hälsosam arbetsmiljö på svenska arbetsplatser. Dessa föreskrifter är bindande och preciserar hur arbetsmiljölagen ska tillämpas i praktiken. De kan innehålla specifika krav på arbetsmiljöarbete inom olika områden, som exempelvis ergonomi, psykosocial arbetsmiljö, kemiska risker, maskinsäkerhet, samt regler för första hjälpen och krisstöd. Arbetsgivare är skyldiga att följa de föreskrifter som är applicerbara i just deras verksamheter för att förebygga olyckor och ohälsa på arbetsplatser. 

I skrivande stund finns det 67 föreskrifter som handlar om allt från bildskärmsarbete till kemiska arbetsmiljörisker och krisstöd. En hel del, alltså! Från januari 2025 slås alla dessa föreskrifter ihop till 15 mer omfattande föreskrifter. Syftet med förändringen är att göra det lättare att hitta, förstå och använda reglerna. Innehållet i reglerna och föreskrifterna är i princip samma som tidigare - det som förändras är att man vill göra det tydligare och mer lättarbetat. 

De 15 föreskrifterna är indelade i tre grupper:

  • De grundläggande reglerna gäller för alla arbetsgivare. Här beskrivs det systematiska arbetsmiljöarbetet och vilka skyldigheter du har som arbetsgivare gällande dina medarbetares grundläggande arbetsmiljö.

  • Övriga regler gäller för olika verksamheter beroende på vilka arbeten och risker som finns där. Det handlar till exempel om arbetsplatsens utformning, personlig skyddsutrustning och medicinska kontroller.

  • Produktreglerna innehåller krav på produkter så som maskiner, stegar med mera, för de verksamheter som tillverkar, importerar eller distribuerar vissa produkter.

Så vad behöver jag som arbetsgivare göra?

Som arbetsgivare behöver ni ha koll på de föreskrifterna som är relevanta hos just er, vilket beror på vilken typ av verksamhet ni bedriver och vilka eventuella arbetsmiljörisker som finns hos er. Det är stor skillnad på tillverkande industri, kontorsarbete och olika serviceyrken. 

På Arbetsmiljöverkets hemsida finns information och hjälpmedel i hur du kan få koll på att du efterlever de AFS:ar som gäller hos just er. 

Har ni redan koll på föreskrifterna som gäller hos er? Snyggt! Se då bara till att uppdatera era interna dokument och rutiner så att ni från och med januari 2025 hänvisar till de nya föreskrifterna och inte de gamla. 


Pssst...! Du vet väl om att om ni är 10 eller fler anställda behöver du kunna visa dokumentation på ert systematiska arbetsmiljöarbete. Behöver du hjälp och stöttning i detta finns vi på FAB HR här för dig. Hör av dig på info@fabhr.se om du vill komma i kontakt med oss.